Luin että kangasalan kirjastossa olisi mahdollisuus digitoida vhs kasetteja. Mitenkä se käytännössä toimii? Tarvitseeko varata laitteistot? Muistikortti/…

Kysytty

Hei! Luin että kangasalan kirjastossa olisi mahdollisuus digitoida vhs kasetteja. Mitenkä se käytännössä toimii? Tarvitseeko varata laitteistot? Muistikortti/ ulkoinen kovalevy mukaan mille tiedostot saa. Ja kauanko digitalisointi kestää per vhs? Jos kasetilla on kaksituntia ohjelmaa niin ottaako sen digitalisointi kaksituntia?

Vastaus

Vastattu

Kangasalan pääkirjastossa on varattava tila, jossa digitointi tapahtuu. Tila on varattava etukäteen, yhteystiedot ja yleistä tietoa digitoinnista löytyy kirjaston verkkosivuilta osoitteesta https://www.kangasala.fi/hyvinvointi-ja-vapaa-aika/kirjasto/kirjasto-ti…. VHS-digitointiin on olemassa kirjalliset ohjeet digitointitilassa, mutta niihin voi myös etukäteen tutustua kirjaston verkkosivuilla osoitteessa https://www.kangasala.fi/wp-content/uploads/2022/10/vhs-kasettien-digit…. Digitoidut videot voi tallentaa omalle ulkoiselle kovalevylle, muistikortille tai poltettavalle DVD-levylle. Digitointi tapahtuu reaaliajassa videon pyöriessä eli se kestää vähintään yhtä pitkään kuin digitoitava video.