Luin 80-luvulla kirjan joka oli suomeksi nimeltään 'ihan tavallinen päivä' tai sinnepäin. En muista juonesta juuri mitään, mutta se jännittävä oivallus siitä,…

Kysytty

Hei,

luin 80-luvulla kirjan joka oli suomeksi nimeltään 'ihan tavallinen päivä' tai sinnepäin. En muista juonesta juuri mitään, mutta se jännittävä oivallus siitä, että jokainen päivä voi olla arvaamattoman seikkailun alku, on jäänyt tunteena pysyvästi mieleeni ja kantaa vieläkin.

Luulin aina muistellessani, että se olisi ollut John Irvingin kirjoittama tarina, mutta enpä löydä.

Nyt jo mietin välillä, onko se sittenkin ollut vain valtavan vaikuttava uni, ja sen kirjan olen ajan mittaan siihen paikkaan kuvitellut...?

Olisi hienoa jos todella löytäisin sen kirjan. Muuten jatkan uneksimista... : )

Kiitos, hyvää viikonalkua ja syksyn tuloa!

Vastaus

Vastattu

En onnistunut löytämään kirjastomme aineistotietokannasta oikein mitään sopivaa, eli teos on ehkä ainakin jollakin muulla nimellä. Kate Atkinsonilta on julkaistu suomeksi romaani nimeltään 'Ihan tavallisena päivänä', joka sekin on hieno teos, eräänlainen dekkari, mutta keskittyy enemmän etsimäsi teeman kääntöpuoleen, eli minä tahansa tavallisena päivänä voi tapahtua ihan mitä tahansa hirvittävää, joka muuttaa kaiken. Atkinsonin teos on myös julkaistu suomeksi vasta vuonna 2011, joten se ei voi olla etsimäsi kirja.

Välitin kysymyksesi eteenpäin, valtakunnalliselle kirjastoammattilaisten sähköpostilistalle, ehkäpä joku kollega jossakin päin Suomea muistaisi etsimäsi teoksen. Ilmoitamme sinulle jos vain saamme sieltä vastauksen! Vai muistaisikohan joku palvelumme seuraajista?