Luin 70-luvulla veljelleni lastenkirjoja, joissa oli noin 5 osaa. Ne kertoivat kivikautisesta perheestä (isä, äiti, poika ja tyttö, sekä koira ja taisi olla…

Kysytty

Hei luin 70-luvulla veljelleni lastenkirjoja, joissa oli noin 5 osaa. Ne kertoivat kivikautisesta perheestä (isä, äiti, poika ja tyttö, sekä koira ja taisi olla kissakin) Jotka asuivat Amerikassa (kivikaudella) ja reissasivat sieltä eri paikkoihin ja yhdessä kirjassa Kon-Tiki laivalla. Ja aina kirjan lopussa totesivat, että oma maa mansikka muu maa mustikka.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisivat olla Bertil Almqvistin Barna Hedenhös-sarjan kirjat, jotka on suomennettu nimellä Musa Ja Muru. Sarjaa on suomennettu tosin vain kolme osaa:

Musa ja Muru Amerikassa

Musa ja Muru Egyptissä (suomennettu myös nimellä Muinosen perhe matkustaa Egyptiin)

Musa ja Muru Englannissa

Perheeseen kuuluvat isä Luukas, äiti Luuluu, lapset Musa ja Muru Murikka, koira Nuija sekä vielä kesy alkulehmä ja hevonen. Murikan perhe ei myöskään asu Kivikauden Amerikassa, vaan Ruotsissa. Amerikkaan murikan perhe matkustaa Esi-Tiki laivalla, ja tarinat tosiaan päättyvät usein sanoihin "Oma maa mansikka, muu maa mustikka".

Sata-kirjastoista Vampulan kirjastosta näkyy löytyvän Musa ja Muru Egyptissä. Muita osia löytynee antikvariaateista.