Luin -60 luvulla tyttökirjoja, jotka kertoivat Helsingistä. Työt kävivät mm. Fazerin kahviloissa. Minkä nimisiä kirjat ovat, olen unohtanut?

Kysytty

Luin -60 luvulla tyttökirjoja, jotka kertoivat Helsingistä. Työt kävivät mm. Fazerin kahviloissa. Minkä nimisiä kirjat ovat, olen unohtanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisivat olla suomenruotsalaisen Mary Marckin (oikealta nimeltään Kersti Bergroth) kirjat;  mm. Yhteiskoululaisia, Eevan luokka, Vähän enemmän Eevasta, Minnan syyslukukausi ja Luokan ikävin tyttö. Kirjat ilmestyivät ruotsiksi vuodesta 1917 lähtien, ja ne suomennettiin nopeasti. Kirjat kertovat yläluokkalaisten nuorten elämästä vuosisadan alkupuoliskon Helsingissä. Nuorilla on paljon huvituksia; rekiretkiä, tanssiaisia ja juhlia, ja tosiaan Fazerin kahvilassakin istuskellaan.

Myös Elsan Soinin tyttöromaani Oli kerran nuori tyttö, joka ilmestyi 1923, sijoittuu 1910-luvun Helsinkiin, ja siinäkin käydään Fazerin kahvilassa.