Luimme kirjallisuuspiirissämme Minna Canthin romaanin Hanna. Yksi meistä sai Kallion kirjastosta 20-luvun painoksen jonka kieli oli alkuperäinen. Me muut…

Kysytty

Luimme kirjallisuuspiirissämme Minna Canthin romaanin Hanna. Yksi meistä sai Kallion kirjastosta 20-luvun painoksen jonka kieli oli alkuperäinen. Me muut saimme kirjastoista 80-luvulla painetun kirjan. Siinä Canthin kieltä oli 'nykyaikaistettu'. Missään ei mainittu kuka tämän on tehnyt. Nyt kiinnostaakin tämä kielen muokkaus. Kuka on tehnyt sen tämän Hanna-kirjan kohdalla? Onko nykykielelle muuttaminen tavanomaista? Erikoista se ainakin on.

Vastaus

Vastattu

Pahoittelen, että vastaus on viipynyt. Olen yrittänyt vertailla kolmea eri versiota Hanna-teoksesta.  Kokonaan en kuitenkaan tekstejä lukenut. Minun täytyy sanoa, että en löytänyt teksteistä eroja. Voitko laittaa tarkemmat painokset ja kohdat, joissa erot löytyvät.

Minä katsoin seuraavat teokset:

Minna Canth : Kootut teokset I. Helsingissä, Kustannusyhtiö Otava, 1925
Minna Canth 1. Kodin suuret klassikot. Weilin & Göös, 1990
Minna Canth : Köyhää kansaa, Kauppa-Lopo, Hanna .... Gummerus, 2007

0 ääntä

Kommentit

Muistelen lukeneeni Seinäjoen kirjastossa Juhani Ahon teosta, jossa oli rinnakkain alkuperäinen kieliasu ja nykysuomalaistettu versio (ei selkokirja eikä lyhennelmä). Ainakin tällä tavoin on modernisointia harrastettu.