Luen kirjaa, jossa mainitaan kaksi Hemingwayn teosta, joita en ole lukenut. Ensimmäinen on suomennettu nimellä Jäähyväiset aseille. Jos ymmärsin oikein,…

Kysytty

Luen kirjaa, jossa mainitaan kaksi Hemingwayn teosta, joita en ole lukenut.

Ensimmäinen on suomennettu nimellä Jäähyväiset aseille. Jos ymmärsin oikein, Catherine Barkley-niminen hahmo sanoo kirjassa: “There isn’t any me. I’m you. Don’t make up a separate me.” Onkohan tämä repliikki keskeinen ja mitenköhän se on suomennettu?"

Toinen kirja on suomennettu nimellä Ja aurinko nousee. Kirjassa pitäisi olla kohtaus, jossa joku miespuolinen henkilö (häneen viitataan englannin pronominilla 'he') menee kirkkoon rukoilemaan kaikkien ja itsensä puolesta ja toivoo että tuntisi olonsa uskonnollisemmaksi. Kysyin google geminiltä, kuka kirjan hahmoista on kyseessä, mutta en tiedä, onko vastaus (=Robert Cohn) luotettava.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hemingwayn Jäähyväiset aseille –kirjan repliikki on suomennettu seuraavasti: “Ei ole mitään minua. Olen sinä. Älä tee minusta mitään erillistä.” Repliikin keskeinen asema on tulkinnanvarainen asia. Oman tulkintani mukaan se kuvaa hyvin Barkleyn rakkautta kirjan toista päähenkilöä (Frederic Henry) kohtaan. Repliikki on osa Barkleyn ja Henryn välistä keskustelua, joka syventää heidän välistä suhdettaan.

Ja aurinko nousee –kirjan miespuolisella hahmolla tarkoitetaan todennäköisesti kirjan kertojaa Jake Barnesia. Kappaleessa 10 Barnes menee kirkkoon ja rukoilee. Läpi rukouksen hänen ajatuksensa harhailevat paljon. Aluksi hän kertoo rukoilevansa kaikkien (hänen mieleensä tulevien) ja itsensä puolesta. Rukouksen lopuksi hän pohtii suhdettaan uskontoon ja uskonnollisuuteensa.

Jäähyväiset aseille –sitaatti on tarkistettu teoksen 5. painoksesta (tarkistettu Veikko Polameren suomennos). Ja aurinko nousee –kirjan kohtaus on tarkistettu englanninkielisestä alkuperäisteoksesta The Sun Also Rises.