Luen Ann Hagedornin kirjaa Nukkuva agentti ja siinä puhutaan 12 vuoden lamasta. Mihin tämä viittaa?

Kysytty

Luen Ann Hagedornin kirjaa Nukkuva agentti.
Sivulla 39 sanotaan "Tästä pörssiromahduksesta alkoi lopulta 12 vuotta kestänyt lama...". Puhutaan vuodesta 1929.

Millä perusteella voi puhua 12 v lamasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taloustieteessä lama on nimitys tavallista vakavammasta taantumasta, siis talouden hidastumisesta tai supistumisesta. Tuomas Rothoviuksen blogiartikkeli 'Taantuma vai lama?' kertoo taloudellisista termeistä joita käytetään kun kuvaillaan 1929-luvun pörssiromahdusta ja sen seurauksia. Lama ei ole millään tavalla määritelty termi joten sitä voisi käyttää varsinaisista lama-vuosista mutta myös koko 1930-luvusta, sillä taloudellisesti pörssiromahduksella oli laajat vaikutelmat.

Kyseessä oleva kirja on tositarina joka kertoo salaisesta agentista, joka tunkeutui yhdysvallan salaisiin plutoniumia, uraania, ja poloniumia valmistaneisiin laitoksiin ja jakoi tietoja atomipommien rakentamisesta Moskovaan. Yhdysvalloissa 1929-vuoden pörssiromahdus oli laajempi ja kesti pitempään kuin monessa muussa maassa. Englanniksi nimitetty The Great Depression (Suuri lama) on sanottu kestäneen vuodet 1929-1941.