Kirja jossa englantilainen mies purjehtii Japaniin

Kysytty

Hei!
Löytyyköhän kirjaa tai vastaavaa teosta (luettu noin 15 vuotta sitten lainattuna yksityishenkilöltä, joka on jo kuollut eli ei saa kirjan tai kirjailijan nimeä).
Juoni pääpiirteissään:
Englantilainen mies purjehti Japaniin ja palveli siellä keisaria/samuraita, mutta halusi palata takaisin kotimaahansa. Laiva oli tuhoutunut ja hän rakensi uuden laivan, mutta isäntä poltti sen, koska halusi pitää miehen Japanissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla James Clavellin romaani Shōgun (Otava 1982, myös uudempia painoksia)? Sen pääosassa on John Blackthorne -niminen englantilainen merimies, ja ainakin laivan polttaminen kuuluu sen juonenkäänteisiin.

Shōgun Kirjasammossa: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_5355