Löytyykö tietoja urheiluseurasta nimeltä Tampereen Kisa-Veikot? Netistä löytämieni tiedonmurujen mukaan tämä SVUL:n seura on 1930-luvulla ollut jäsenmäärältään…

Kysytty

Löytyykö tietoja urheiluseurasta nimeltä Tampereen Kisa-Veikot? Netistä löytämieni tiedonmurujen mukaan tämä SVUL:n seura on 1930-luvulla ollut jäsenmäärältään Tampereen kolmanneksi suurin Pyrinnön ja Kilpa-Veljien (Koovee) jälkeen. Seurassa on harrastettu ainakin painia, nyrkkeilyä, painonnostoa, pyöräilyä, jalkapalloa, pesäpalloa, jääpalloa ja jääkiekkoa. Viimeisin löytämäni maininta seuran toiminnasta on vuodelta 1945.

Kiinnostaisi tietää, mitkä seuran perustamisvuosi ja tausta ovat sekä mistä syystä ja koska tämän aikanaan vireän monilajiseuran tarina päättyi.

Vastaus

Vastattu

Tampereen Kisaveikoista ei ole ainakaan vielä historiikkia kirjoitettu ja seuraa koskeva tieto näyttää harmillisesti koostuvan etupäässä hajallaan olevista murusista. TKV:n perustamisvuoden onnistuin jäljittämään, mutta toiminnan päättymisen ajankohta jäi valitettavasti hämärän peittoon. Vuonna 1968 julkaistun SVUL:n Hämeen piirin 60-vuotishistoriikin seuraluettelossa Tampereen Kisaveikot on kuitenkin yhä mukana. Jäsenmääräksi mainitaan 720.

Tampereen Kisaveikot perustettiin maaliskuussa 1929: "Jo jonkun aikaa käytyjen neuvottelujen johdosta kokoontui kahvila Mokkalaan eilen illalla joukko asianharrastajia keskustelemaan ja lopullisesti päättämään suunnitelmasta saada Tampereelle uusi urheiluseura virkistämään täkäläisiä urheilurientoja. Kokouksen yksimieliseksi päätökseksi tulikin, että tällainen seura on sangen tarpeellinen, ja sen johdosta seura päätettiinkin perustaa. Nimeksi hyväksyttiin 'Tampereen Kisaveikot', ja tulee seura littymään SVUL:oon." (Aamulehti 19.3.1929)

Seuran perustajat olivat pääasiassa entisiä pyrintöläisiä, samoin suurin osa siihen perustamisen jälkeen ensimmäisinä liittyneistä jäsenistä. Silloinen Pyrinnön johto ei ollut lainkaan mielissään Kisaveikkojen kiihkeästä jäsenvärväyksestä ja sen "vähemmän hyväksyttävistä menettelytavoista" pyrintöläisten keskuudessa.

Huomattavinta menestystä Tampereen Kisaveikot saavutti painonnostossa. Vuosien 1939–62 toimintajaksollaan TKV oli kiistatta Suomen painonnoston johtava seura: se saavutti yhteensä 45 henkilökohtaista Suomen mestaruutta. Eniten mestaruuksia kahmivat Juhani Vellamo (14), Eino Mäkinen (10) ja Eero Vuorensola (8).

Tamperelainen painonnosto oli keskittynyt voimakkaasti TKV:hen. Tilanne muuttui, kun Pyrinnön painonnostojaosto aloitti toimintansa kesällä 1962 ja silloiset TKV:n nimekkäimmät nostajat Eino Mäkinen ja Kailajärven veljekset siirtyivät edustamaan Pyrintöä. "Kisa-Veikoista kypsyttiin eroon, kun mielipiteet asioista menivät ristiin. Henkilösuhteetkin tulehtuivat", on Jaakko Kailajärvi myöhemmin kommentoinut seuranvaihtoa.

Voisi ehkä otaksua, että seuran menestyksekkäimmän lajin valta-aseman menetyksellä on ollut oma vaikutuksensa TKV:n myöhempiin toimintaedellytyksiin. Ainakaan SVUL:n Hämeen piirin 100-vuotishistoriikin piirin parhaiden urheilijoiden listauksessa ei seuran edustajia esiinny vuoden 1962 jälkeen. Piirin paras miesurheilija oli valittu vuodesta 1956 alkaen ja seitsemästä ensimmäisestä valinnasta peräti neljä osui TKV:n urheilijoihin (Eino Mäkinen 1957 ja 1961, Jouni Kailajärvi 1960, Jaakko Kailajärvi 1962).

Lähteet:
Lauri Järvinen, Eino Mäkinen : Kurun karhu
Urho Salo, SVUL Hämeen piiri 1906–1966
Tampereen Pyrintö 125 vuotta : 1896–2021
Artturi Tienari, Tampereen Pyrintö 1896–1946
Johannes Turunen, ...miettii, loikkaa, voittaa Häme! : sata vuotta hämäläistä urheilua