Löytyykö teiltä tietoa Paavilainen suvun taustoista? Ilmeisesti se on vaikuttanut ainakin luovutetun karjalan alueella. Onkohan sillä inkeriläistä historiaa?

Kysytty

Löytyykö teiltä tietoa Paavilainen suvun taustoista? Ilmeisesti se on vaikuttanut ainakin luovutetun karjalan alueella. Onkohan sillä inkeriläistä historiaa?

Vastaus

Vastattu

Sukunimet-teoksen mukaan "Paavilainen on savolais-karjalainen sukunimi. 1500-luvun puolen välin tienoilta lähtien on nimestä runsaasti tietoja Karjalankannakselta [..]", sittemmin mm. Kiteeltä, Tohmajärveltä ja Parikkalasta. Savossa Paavilaisia on on asustellut esimerkiksi Juvan, Pellosniemen ja Vesulahden pitäjissä.

Sukunimet. Mikkonen, Paikkala. Otava, 2000.