Löytyykö teiltä materiaalia Lahden Pyytyö Oy:sta? Kuvia? Historiikkejä,suunnittelijoiden nimiä? Yritys on ollut Lahden kaupungin alueella 1932 alkaen ja ollut…

Kysytty

Löytyykö teiltä materiaalia Lahden Pyytyö Oy:sta? Kuvia? Historiikkejä,suunnittelijoiden nimiä?
Yritys on ollut Lahden kaupungin alueella 1932 alkaen ja ollut viimeksi iskun tytäryhtiö. Lahden Puutyö on lopettanut toimintansa nykyään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti Lahden Puutyöstä tuntuu löytyvän hyvin vähän tietoa. Yhtiöstä löytyy kyllä lyhyitä mainintoja useastakin kirjasta, mutta siitä ei ole omaa historiikkia. Seuraavissa kirjoissa Lahden Puutyöstä on kerrottu jotakin:
Sarantola-Weiss, Minna: Kalusteita kaikille: suomalaisen puusepänteollisuuden historia. Puusepänteollisuuden liitto, 1995.
Vesikansa, Jyrki: Puuseppää aina tarvitaan: Iskun historia 1928-1998. Isku, 1998.
Lahden historia 3: Lahden talouselämän historia. Lahden kaupunki, 1996.
Halila, Aimo: Lahden historia. Lahden kaupunki, 1958.
Sarantola-Weissin kirjassa yhtiö mainitaan muutamalla sivulla. Kirjassa on myös muutama aika pieni kuva yhtiön tuotteista. Vesikansan kirjassa kerrotaan yrityksestä vajaa sivu. Lahden talouselämän historiassa on oikeastaan vain muutama yksittäinen maininta.

Lahden Puutyöstä löytyi myös neljä lehtijuttua, kaksi aivan lyhyttä, kaksi melko lyhyttä. Missään niissä ei ole kuvia tai mitään tietoa suunnittelijoista. Niissä esitellään lyhyesti yrityksen historiaa ja toimintaa. (Etelä-Suomen Sanomat 19.11.1969 ja 18.11.1979, Hollolan Lahti 1960, n:o 1 ja Suur-Hollola 1969, n:o 4).

Kirjaston varastosta löytyi n. 30-sivuinen esite Lahden Puutyö Oy:n Trio 100 -toimistokalusteista vuodelta 1974. Esitteessä on kuvat ja piirustukset kalusteista. Suunnittelijoita ei mainita. Lisäksi löytyi neljä Trio 100 -kalusteiden hinnastoa vuosilta 1975-1977. Nämä esitteet ja hinnastot on mahdollista saada kaukolainaksi. Kaukolainatoiminta on kirjastojen välistä. Jos siis haluat esitteet kaukolainaksi, pyydä niitä oman kirjastosi kautta. Yhtiötä käsittelevistä lehtijutuista voidaan ottaa kopiot, ja nekin voidaan lähettää haluamaasi kirjastoon.

Lahden Puutyö Oy:n tuotteista näyttää löytyvän pari kolme kuvaa myös internetistä.

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Juuri laittamassa palasiksi 4 hlö ruokapöytää jatko-osalla ja tuli vastaan Lahden puutyö -leima. Kiva lukea, että joskus on tehty laatua!!

Isäni Pertti Salmi suunniteli Puutyö Oylle useita huonekalumalleja erityisesti 1970-luvulla.
Suurin osa hänen mallipiirrustuksista on toimitettu museolle.

Minun isäni dipl.ins. Pekka Paavola suunnitteli Lahden Puutyölle sittemmin Kekkosen työpöytänä tunnetun pöydän, Johtajanpöytä, vuonna 1964.