Löytyykö sanalle "Tolkan" selitystä? Kyseinen sana esiintyy Kainuulaisissa paikannimissä esim. Tolkan lampi, Tolkan puro, Tolkan vaara jne.

Kysytty

Löytyykö sanalle "Tolkan" selitystä? Kyseinen sana esiintyy Kainuulaisissa paikannimissä esim. Tolkan lampi, Tolkan puro, Tolkan vaara jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä sanalle ei löytynyt selitystä. Perusmuodossaanhan se voisi olla tolkka tai tolka, tai myös tolkan. Sana ei näytä olevan suku- eikä etunimi. Se ei myöskään esiinny sanakirjoissa, ei suomen kielen eikä saamen kielen yleisissä, eikä Kainuun murteen sanastoissa.

Yhden sivuston mukaan tolkka tarkoittaa hiihtoratsastusta. Tätä tietoa ei löytynyt muualta:

http://www.seaction.com/fi/ohjelmapalvelut/ulko-ohjelmat/talvella/71-to…

Ehkäpä alueella on joskus asunut Tolkaksi kutsuttu henkilö, jonka mukaan paikkoja on nimetty.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Meänkielen nettisanakirjasta löytyy useita eri vivahteita, tolka ruotsiksi tarkoittaa hiihtää ajoneuvon vetämänä. Poron vetämänä liikkuminen ja nahkapulkassa vedettävänä kulkeminen = tolota, tolvata. Ruotsiksi siis tolka på skidor. Taustalla tässä on löydettävissä saamenkielinen sana tolvaaminen, joka tarkoittaa poron reipasta kulkemista, ravia tai vastaavaa. Lienee siis kysymys siitä, että Tolkka-paikannimisillä alueilla porokyyti on ollut varteenotettava ja käyttökelpoinen liikkumamuoto - ja ehkä siitäkin, että noilla alueilla on saattanut olla siihen erityisesti perehtynyt henkilö, jota sitten on Tolkaksi kutsuttu...