Löytyykö Oskar Merikannon ”Ukko noak” muunnelmin -nuotteja jostain kirjasta?

Kysytty

Hei! Löytyykö Oskar Merikannon ”Ukko noak” muunnelmin -nuotteja jostain kirjasta?

Vastaus

Vastattu

Oskar Merikannon Ukko Nooa -muunnelmat pianolle on julkaistu erillisenä nuottina ”Ukko Nooa muunnelmineen” (tai ”Ukko Nooa muunnelmin”) (Fazer, useita painoksia). Ne sisältyvät myös nuottiin Merikanto, Oskar: ”Suosittuja pianokappaleita” (Warner/Chappell Music Finland, 1996; Fennica Gehrman, 2006).

Kirjastojen luetteloissa taidemusiikkisävellyksistä käytetään yhtenäistettyä nimekettä. Tämän teoksen yhtenäistetyn nimekkeen pitäisi ohjeluettelon mukaan olla ”Ukko Noak, OM293”, mutta monissa kirjastoissa on vielä käytössä vanha yhtenäistetty nimeke ”Muunnelmat, piano (Ukko Noak)”.

Poroila, Heikki: Yhtenäistetty Oskar Merikanto : teosten yhtenäistettyjen nimekkeiden ohjeluettelo (Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2019):

https://www.musiikkikirjastot.fi/app/uploads/2019/07/Merikanto.pdf

Poroila, Heikki: Oskar Merikannon teosluettelo (Honkakirja, 2020):

https://www.musiikkikirjastot.fi/app/uploads/2020/11/9789526871189.pdf