Löytyykö mistään nuotteja? Ala-asteella 1980-luvulla lauloimme koulun kuorossa harakoista, jotka nostivat taivaankannen korkealle, jotta maailmaan saatiin…

Kysytty

Löytyykö mistään nuotteja? Ala-asteella 1980-luvulla lauloimme koulun kuorossa harakoista, jotka nostivat taivaankannen korkealle, jotta maailmaan saatiin valoa Tarinaan kuului muistaakseni useita lauluja, mutta yksi alkoi jotakuinkin näin: ”Hämärää, pimeää / maassa saadaan räpistää. / On ahdasta, on ankeaa, / oi auttakaa, oi auttakaa!” Sitten kun harakat alkoivat työntää taivaankantta korkeammalle, laulu kuului: ”Hop hop hop, harakat / innoissansa xx / tikkujansa, keppejänsä / taivaankantta vasten.” Olen yrittänyt googlata, mutta näillä tiedoilla googlesta ei ole ollut apua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nuottiin "Ylen opettavaiset laulut" (Yleisradio, 1979) sisältyvät "Harakoiden valituslaulu" ja "Taivas nousee" vastaavat kuvaustasi. Laulut on säveltänyt Jukka Jarvola ja sanoittanut Marja-Leena Tuurna. Laulut kuuluvat Jukka Jarvolan sävellykseen "Ensimmäinen auringonnousu", jonka teksti pohjautuu polynesialaiseen kansansatuun. Tämä sävellys tai musiikkisatu mainitaan Antti Häyrysen kirjoittamassa Konserttikeskuksen historiikissa "Sikamakeet konsertit : Konserttikeskuksen viisikymmentä vuotta" (s. 28):

https://www.konserttikeskus.fi/wp-content/uploads/2021/04/kk_sikamakeet_konsertit_170x240_www.pdf

Yleisradiolla on kokoelmassaan äänite tästä musiikkisadusta:

http://www.fono.fi/KappaleHakutulos.aspx?kappale=ensimm%c3%a4inen+auringonnousu