Löytyykö mistään dokumenttia legendaarisesta Mocoma cb-radioista/sen varusteista? Sitä merkkiä on ollut eri-vuosikymmeninä itselläkin, mutta koskaan en ole…

Kysytty

Löytyykö mistään dokumenttia legendaarisesta Mocoma cb-radioista/sen varusteista? Sitä merkkiä on ollut eri-vuosikymmeninä itselläkin, mutta koskaan en ole kyseisen merkin stooria saanut tietoon, mistä kaikki alkoi ja mihin se päättyi,. Googlaamalla ei löydy aiheesta paljoakaan. Yksittäisiä Mocoma testejä on esim. Skanneriradio- lehdissä, mutta nyt ei se kiinnostaisi vaan yleisesti ottaen tämän konsernin historia on täysin hämärän peitossa, joka olisi kiva tietää..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mocoma-laitteiden valmistajasta ei tosiaan verkosta löydy juurikaan tietoa. Tuotemerkki katosikin markkinoilta jo ennen internet-aikaa 1990 luvulle tultaessa.

Ilmeisesti tanskalainen Cetelco oli kuitenkin yritys Mocoman takana  https://www.mobilecollectors.net/phone/6247/Cetelco+Mocoma+CTC-900B

Cetelco ajautui taloudellisiin vaikeuksiin 1980-luvun lopulla ja sen toiminta siirtyi saksalaisen Hagenuk-yrityksen haltuun.

https://books.google.fi/books?id=zymJfogLlmIC&pg=PA94&lpg=PA94&dq=cetel…

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tietääkseni -90 luvun alkupuolella taisi olla kyseisen merkin viimeinen ns lyhytaaltoradio (LA/CB) malli tarjolla "Mocoma 27 PR" mobile-radio, 40-kanavainen pelkällä FM modulaatiolla varustettu pienehkön kokoinen 4 watin lähetysteholla, kuten siihen aikaan säännökset vaativat. Sen jälkeen en ole kuullut tämän merkin tuotannosta mitään, eli taisi lopahtaa siihen.