Löytyykö kirjoja jotka käsittelevät alkoholin/tupakan markkinointia tai alkoholi/tupakkalainsäädäntöä?

Kysytty

Löytyykö kirjoja jotka käsittelevät alkoholin/tupakan markkinointia tai alkoholi/tupakkalainsäädäntöä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta kannattaa etsiä tietoa Suomen kansallisbibliografiasta (Fennica), lehtiartikkeliviitteitä tietokannasta Arto ja CD-levyltä Aleksi. Fennicaan ja Artoon on asiakkailla maksuton pääsy kirjastojen internetmikroilta.

Fennicaan pääsee yleisten kirjastojen aloitussivulta www.kirjastot.fi . Sen keskimmäisellä palstalla on toiseksi alimmalla rivillä linkki Fennica. Fennican aloitussivulta valitaan ensin ”haku”, sitten ”yhdistelmähaku”, jolloin näkymässä on kolme vaakalinjaa ikkunoita.

Kirjoita ylimmän linjan ensimmäiseen ikkunaan kaksi hakuehtoa: alkoholi tupakka. Valitse toiseen ikkunaan vaihtoehto ”mikä tahansa” (se vastaa Boolen logiikassa tai-operaattoria, joka laajentaa hakua kattamaan molemmat vaihtoehdot). Kirjoita keskimmäisen linjan ensimmäiseen ikkunaan kaksi hakuehtoa: mainonta markkinointi, ja toiseen ikkunaan samoin ”mikä tahansa”. Sitten on tarkistettava, että näiden kahden vaakalinjan välissä on voimassa Boolen hakuehto ”and”; se tarkoittaa, että kummankin rivin hakuehtojen täytyy olla voimassa samanaikaisesti. Näin saat alkoholin tai tupakan mainontaa tai markkinointia koskevat viitteet, joita on 15 kappaletta.

Tupakkalainsäädäntöä koskevia viitteitä irtoaa vaikkapa seuraavanlaisella haulla: ylärivin ensimmäiseen ikkunaan 2 hakuehtoa: tupakka lainsäädäntö; toiseen ikkunaan vaihtoehto ”kaikki”. (Tarkoittaa Boolen and-operaattoria.) Toiselle vaakalinjalle vain hakuehto tupakkalainsäädäntö. Vaakalinjojen välistä valittava Boolen or-operaattori. Viitteitä tulee 31 kappaletta. - Ja aivan vastaavasti menetellen alkoholilainsäädäntöä koskevia viitteitä tulee 33 kappaletta.

Lähes kaikki saatavat viitteet ovat sivullisen silmin arvioituna relevantteja, mutta tiedontarvitsija viime kädessä arvioi niiden käyttökelpoisuuden. Kirjojen saatavuustiedot selviävät eri kirjastojen aineistorekistereistä. Jokainen kirjastonhoitaja avustaa ja opastaa mielellään tiedonhaussa.