Löytyykö kirjallisuutta tai tutkimuksia sotilasorganisaation tuottavuudesta sodan aikana ? Tuottavuutta tutkitaan siviilinäkökulmasta hyvin laajasti; niin…

Kysytty

Löytyykö kirjallisuutta tai tutkimuksia sotilasorganisaation tuottavuudesta sodan aikana ?

Tuottavuutta tutkitaan siviilinäkökulmasta hyvin laajasti; niin kansantalouden tasolla kuin yksittäisen siviiliorganisaationkin tasolla. Aihepiiriin on kehitetty loputtomasti erilaisia tuotantotalouteen kuuluvia liikkeenjohdon filosofioita ja käytäntöjä, joilla tuottavuutta voidaan parantaa.

Mutta löytyykö kirjallisuutta tai tutkimuksia sotaa käyvän sotilasorganisaation (maavoimat, ilmavoimat, merivoimat) tuottavuudesta ? Mikä sotilasorganisaation on aiheuttanut pienimmillä resursseilla suurimmat tappiot viholliselle ja mikä on ollut korkean tuottavuuden syy, Milten tuottavuutta kehitetään sotilasorganisaatiossa ? jne.

Vastaus

Vastattu

Asevoimien suorituskykyä ja tehokkuutta on tutkittu laajemmin 1980-luvulta lähtien. Alan Millettin ja Williamson Murrayn Yhdysvaltojen puolustushallinnolle toimittama kolmeosainen ja nyt ehkä hieman vanhentunut Military Effectiveness (1988) koostuu historiallisista tapaustutkimuksista ensimmäisen ja toisen maailmansodan ajalta. Myöhemmin aihetta on käsitelty eri maantieteellisten alueiden ja aikakausien näkökulmasta. Suomessa samassa hengessä talvisodan Suomen asevoimien tehokkuutta on tarkastellut Pasi Tuunainen.

Kirjallisuutta: