Löytyykö kirjaa tai muuta julkaisua jossa selvitetään elinsiirtoihin liityyviä sääntöjä ja säädöksiä? (Siis ei elinsiirtojen lääketieteellistä vaan eettistä…

Kysytty

Löytyykö kirjaa tai muuta julkaisua jossa selvitetään elinsiirtoihin liityyviä sääntöjä ja säädöksiä? (Siis ei elinsiirtojen lääketieteellistä vaan eettistä puolta)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Plussa-aineistohaku http://www.libplussa.fi antaa asiasanalla elimensiirto mm. seuraavat kirjat:
*Suomen elinsiirtojen historia, Huhtamies, Mikko, 1997
*Elämän lisäaika elintensiirrot potilaan, omaisten ja henkilökunnan näkökulmasta, Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja, 1994, 11
Plussasta selviää kirjojen saatavuustiedot.

Valtion säädöstietopankki FINLEX http://www.finlex.fi kohta lainsäädäntö - hae säädöstekstin perusteella - hakusana elinsiir* (merkki * hakee sanan taivutusmuodot) antaa 13 osumaa, joista ainakin seuraavat käsittelevät aihetta: Laki ihmisen elimien ja kudoksien lääketieteellisestä käytöstä n:o 101/2001 ja Valtioneuvoston asetus ihmisen elimien ja kudoksien lääketieteellisestä käytöstä n:o 594/2001 sekä Laki ja asetus ihmisen elimien ja kudoksien irrottamisesta lääketieteelliseen käyttöön. Jälkimmäiseen lakiin tulleet muutokset selviävät myös esiintulleesta vuosikohtaisesta listasta.