Löytyykö jostain tietoa, että mitä se tarkoittaa, kun talvisota-aikana sotasairaala kirjoitti rintamasotilaalle komennustodistuksen. Mihin tai miksi silloin…

Kysytty

Löytyykö jostain tietoa, että mitä se tarkoittaa, kun talvisota-aikana sotasairaala kirjoitti rintamasotilaalle komennustodistuksen. Mihin tai miksi silloin komennettiin?

Vastaus

Vastattu

Toipumuslomatodistus ja komennustodistus ovat eri asiakirjoja. Kontekstia tuntematta on vaikea sanoa minkälaisesta komennuksesta oli kyse. Henkilöstön siirtämiseen liittyviä jatkosodan aikaisia prosesseja ja asiakirjoja kuvataan esim. seuraavissa hieman myöhempää perua olevissa kirjasissa:

Henkilötäydentämisjärjestelmän näkökulmasta asiaa tarkastelee Tomi Saikkonen verkossa saatavilla olevassa pro -gradu työssään: