Löytyykö jostain Tammen kultaisia kirjoja? Jos, niin voiko niitä ostaa tai lainata? Aku Ankan seikkailu nro 20, vuodelta 1954 ja Mestarisalapoliisi Aku Ankka…

Kysytty

Löytyykö jostain Tammen kultaisia kirjoja? Jos, niin voiko niitä ostaa tai lainata? Aku Ankan seikkailu nro 20, vuodelta 1954 ja Mestarisalapoliisi Aku Ankka nro 105, vuodelta 1963.

Vastaus

Vastattu

Tarkistin arkistojen, kirjastojen ja museoiden hakupalvelu Finnasta (https://finna.fi/) näiden kirjojen kirjastosaatavuuden. Kumpaakin löytyy lukusalikappaleina korkeakoulukirjastojen/oppilaitoskirjastojen kokoelmista, mutta lainattavia kappaleita ei ole. Aku Ankan seikkailun uudemmasta painoksesta löytyi muutamasta paikkaa lainattavakin kappale. Mikäli haluat kirjoihin tutustua, niin voit pyytää omaa kirjastoasi tiedustelemaan olisiko kirjoja mahdollisuus saada kaukolainaksi siten, että voisit tutkia kirjoja paikan päällä omassa kirjastossasi. Kaikki kirjastot eivät kuitenkaan suostu kaukolainaamaan lukusalikappaleita.

Ostoaikeissa kannattaa tutkia antikvariaattien valikoimia. Verkkokauppaa pyörittävät antikvariaatit lienevät helpoin vaihtoehto. Antikvaari-verkkokaupan kautta löytyy samalla haulla useiden eri antikvariaattien tarjontaa.