Löytyykö jostain listaa, jossa asetetaan järjestykseen akateemiset oppiarvot ja myönnetyt arvonimet? Tiedän, että esim. kirkon puolella teologian tohtorille ei…

Kysytty

Löytyykö jostain listaa, jossa asetetaan järjestykseen akateemiset oppiarvot ja myönnetyt arvonimet? Tiedän, että esim. kirkon puolella teologian tohtorille ei voiantaa rovastin arvoa, koska edellinen on ylempi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tasavallan presidentin asetuksessä arvonimistä esitetään yleiset edellytykset ja rajoitukset arvonimen myöntämiselle. Näitä ovat:

Arvonimen saajan tulee olla hyvämaineinen ja nuhteeton.

Henkilö ei voi itse esittää itselleen arvonimeä.

Arkkiatrin arvonimi voi olla samanaikaisesti vain yhdellä henkilöllä. Ylisosiaalineuvoksen arvonimi voi olla samanaikaisesti vain yhdellä henkilöllä. Pitäjäneuvoksen arvonimi voi olla kunnassa samanaikaisesti vain yhdellä henkilöllä.

Asetus on luettavissa Finlexistä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000381

Nämä edellytykset on jokaisen arvonimen saajan täytettävä. Kaikissa arvonimissä on omat kriteerinsä,  mutta myöntäminen perustuu kuitenkin kokonaisarvioon ihmisestä. Perusteita voi tiedustella valtioneuvoston kansliasta. Alla linkki Ylen uutiseen arvonimen hakemisesta  vuodelta 2017.

https://yle.fi/uutiset/3-9907595

Kaikilla arvonimen saajilla ei ole akateemista oppiarvoa lainkaan. Kysymääsi luetteloa ei siis ole mahdollista laatia. Wikipediasta löytyy luettelo Suomessa itsenäisyyden aikana myönnetyistä arvonimistä. Rovastin arvonimen kohdalla kerrotaan, että Tasavallan presidentti ei ole myöntänyt arvonimeä kertaakaan.
Arvonimen myöntää poikkeuksetta kirkko itse. Alla linkki luetteloon:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomessa_itsen%C3%A4isyyden_aikana_my%C3%B6nnetyist%C3%A4_arvonimist%C3%A4