Löytyykö historiateoksia, joissa käsitellään jälleenrakentamista ja elämän elpymistä Isovihan jälkeen? Erityisesti kiinnostaa Kajaanin ja Kainuun seutu. Myös…

Kysytty

Löytyykö historiateoksia, joissa käsitellään jälleenrakentamista ja elämän elpymistä Isovihan jälkeen? Erityisesti kiinnostaa Kajaanin ja Kainuun seutu. Myös Isovihan tapahtumat Kajaanissa ja Paltamossa kiinnostavat. Löytyykö paikallishistoriaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kainuusta ja Kajaanista on kirjoitettu varsin kattavia paikallishistorioita, ja nämä käsittelevät myös isovihaa ja sen jälkeistä aikaa alueella. Tässä muutamia kirjoja:

Vartiainen, A. (1980). Kajaanin kaupungin historia. I: Isonvihan loppuun / kirjoittanut A. Vartiainen (Uusintapainos.). Kajaanin kaupunki.

Tyrkkö, M. (1980). Kajaanin kaupungin historia. II: V. v. 1717-1809 / Martti Tyrkkö (Uusintapainos.). Kajaanin kaupunki.

Huurre, M., Keränen, J., Mielikäinen, J., Huurre, M., Keränen, J., & Huurre, M. (1986). Kainuun historia: 1, Esihistoria. Kainuun maakuntaliitto.

Turpeinen, O., & Mielikäinen, J. (1985). Kainuun historia. 2: Väestö ja talous 1721-1982. Kainuun maakuntaliitto.

Heikkinen, A. (1986). Kainuun historia. 3: Hallinto ja kulttuuri 1720-luvulta 1980-luvulle / Antero Heikkinen. Kainuun maakuntaliitto.

Väisänen, H. (1998). Kainuun kansan waiheita vv. 1500-1900. [H. Väisänen].