Löytyyko Heikki Ylikankaan kirjoittamaa kirjaa tai artikkelia, jossa hän käsittelee Suomen ja venäjän kulttuurellisia ja poliittisia suhteita aina 1700-luvulta…

Kysytty

Löytyyko Heikki Ylikankaan kirjoittamaa kirjaa tai artikkelia, jossa hän käsittelee Suomen ja venäjän kulttuurellisia ja poliittisia suhteita aina 1700-luvulta eteenpäin?
Entä Timo Vihavaiselta?

Vastaus

Vastattu

Ainakin seuraavissa mainitsemiesi historioitsijoiden kirjoissa/artikkeleissa käsitellään Suomen ja Venäjän suhteita monista eri näkökulmista:

Ylikangas, H. (1998). Suomi itäisen suurvallan varjossa. Teoksessa "...vaikka voissa paistais? : Venäjän rooli Suomessa : juhlakirja professori Osmo Jussilalle 14. maaliskuuta 1998", s. 449-461.

Ylikangas, H. (1999). Väkivallasta sanan valtaan: Suomalaista menneisyyttä keskiajalta nykypäiviin. WSOY.

Ylikangas, H. (2001). Tulkintani talvisodasta. WSOY.

Ylikangas, H. (2007). Suomen historian solmukohdat. WSOY.

Vihavainen, T., Kalleinen, K., Ketola, K., Flink, T., Engman, M., Leinonen, M., . . . Suomela, J. (2004). Venäjän kahdet kasvot: Venäjä-kuva suomalaisen identiteetin rakennuskivenä. Edita. (Teoksessa on monta Vihavaisen itse kirjoittamaa artikkelia).

Vihavainen, T. (2011). Itäraja häviää: Venäjän ja Suomen kaksi vuosisataa. Otava.

Vihavainen, T. (2013). Ryssäviha: Venäjän-pelon historia. Minerva.