Löytyisiköhän mistään kokonaisuudessaan runo, joka alkaa "Smetana ja piimälettu, ranskankerma hapatettu"? Runo oli ehkä 15-20 vuotta sitten Valion…

Kysytty

Hei! Löytyisiköhän mistään kokonaisuudessaan runo, joka alkaa "Smetana ja piimälettu, ranskankerma hapatettu"? Runo oli ehkä 15-20 vuotta sitten Valion maitotölkkien kyljessä jonkin kampanjan ajan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 2006 marraskuussa alkaneessa "Runomaito"-kampanjassa julkaistiin kuuden suomalaisen runoilijan runoja neljän kuukauden ajan. Kultakin kirjoittajalta mukana oli 3 runoa; tekstejä maitotölkeissä vaihdettiin noin kuuden viikon välein. Kampanjan runoilijat olivat Bo Carpelan (täysmaito), Elina Karjalainen (1,5 l rasvaton maito), Juuli Niemi (1 l kevytmaito), Eppu Nuotio (1,5 l kevytmaito), Tommy Tabermann (1 l rasvaton maito), A. W. Yrjänä (rasvaton luomumaito).

Jotkut kampanjasta uutisoineista lehdistä sisälsivät näytteitä runoista, mutta kysymyksessä muisteltuja säkeitä sisältävää tekstiä en valitettavasti onnistunut löytämään. Vaikuttaa siltä, ettei näitä maitotölkkirunojen tekstejä ole kampanjan päätyttyä julkaistu muualla. Tiedustelin näitä myös Valiolta, mutta viestintäassistentti Aija Meriläiseltä saamani tiedon mukaan koostetta runoista ei löytynyt yhtiön arkistosta.

Taas kerran täytyy kääntyä aktiivisen lukijakuntamme puoleen: ehkäpä joku maitoa juova runouden ystävä on aikanaan kerännyt Runomaito-kampanjan runot itselleen talteen.

Lähteet:
Valion vuosikertomus 2006
Runomaito-kampanjan uutisointi sanoma- ja aikakauslehdissä (loka-marraskuu 2006)