Löytyisikö virolaista kirjallisuutta 1930-40-luvulla suomentaneen ja itsekin kirjoja tehneen Helvi Katajavuoren tietoja (syntymä- ja kuolinvuosineen)…

Kysytty

Löytyisikö virolaista kirjallisuutta 1930-40-luvulla suomentaneen ja itsekin kirjoja tehneen Helvi Katajavuoren tietoja (syntymä- ja kuolinvuosineen) kirjailija- tai opettajamatrikkeleista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Oppikoulujen opettajat 1967 (Otava, 1968) on seuraavat tiedot Helvi Katajavuoresta:
opettaja, Valtion iltaoppikoulu (Hki). – synt. 7.7.1902, - FK 32, ausk. 32-33. – Valtion iltaoppik. suom. tuntiopett., vararehtori.

Suomen kirjailijat –matrikkelista, jossa on tietoja myös kääntäjistä, ei löytynyt mainintaa Helvi Katajavuoresta. Myöskään teoksessa Kirjailijat, kääntäjät, arvostelijat : järjestöjen jäsenluettelot 1969 ei häntä mainittu.

Verkkosivulla http://www.yksityiskoulut.fi/yksityiskoulujenmatrikkeli/karjaan.htm kerrotaan Helvi Katajavuoren tomineen vuosina 1946-1951 Karjaan yhteiskoulun rehtorina.

Helvi Katajavuoren kuolinvuodesta ei löytynyt tietoa.

Kansalliskirjaston hakupalvelusta löytyy seuraavat Helvi Katajavuoren kääntämät ja kirjoittamat teokset:
https://kansalliskirjasto.finna.fi/Search/Results?lookfor=%22Katajavuori+Helvi%22+&type=AllFields&hiddenFilters%5B%5D=%23%3A%28%28building%3A0%2FNLF%2F%29+OR+%28building%3A1%2Fhelka%2F339%2F%29%29+NOT+%28building%3A1%2FNLF%2Farto%2F%29

0 ääntä

Kommentit