Löytyisikö teiltä mitään tietoa Kupittaan saven suunnittelija Linnea Lehtosesta?

Kysytty

Hei,
Löytyisikö teiltä mitään tietoa Kupittaan saven suunnittelija Linnea Lehtosesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuula Salakarin kirjassa Keräilijän aarteet: Kupittaan savi löytyy kuvia Kupittaan saven tuotannosta, samoin teoksessa Taidekeramiikka Suomessa. Linnea Lehtosesta on viimeksi mainitussa pari mainintaa ja kuvia hänen taiteestaan. Tietoa hänestä ei juuri löydy, ei edes elinvuosia. Internetissäkin on vain kuvia hänen töistään.

Saukkolan kirjastossa on teos Kuvasto keramiikkavalmisteista 1941, mutta en juuri nyt pääse siihen käsiksi. Epäilen kuitenkin, että jos hänet siinä mainitaan, kysymys on siinäkin on vain hänen töistään.

0 ääntä

Kommentit

Ilta-Sanomissa 7.10.1955 (Kansalliskirjaston digitaaliset lehdet, ei avoimessa verkossa) on kahden sivun valokuva-artikkeli keramiikkataiteesta otsikolla "Savessa piilevää kauneutta". Eräässä sen kuvista Linnea Lehtonen esittelee uusinta teostaan, "revontulipulloa".

Vuosina 1949–57 sanomalehdissä on monia mainintoja Lehtosesta ja tämän töistä Kupittaan Savelle, mutta sitten ne katkeavat yhtä äkillisesti kuin olivat alkaneetkin. Linnea Lehtosia on valitettavasti ollut liian monta – jo Turussakin useampia kuin yksi – jotta tarkempi elämäkertatietojen jäljittäminen lehdistä olisi mahdollista.