Löytyisikö tällaiselle Sir Thomas Brownen sitaatille suomennosta? This visible world is but a picture of the invisible, wherein, as in a portrait, things are…

Kysytty

Löytyisikö tällaiselle Sir Thomas Brownen sitaatille suomennosta?

This visible world is but a picture of the invisible, wherein, as in a portrait, things are not truly, but in equivocal shapes,

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatti on Sir Thomas Brownen teoksesta Religio Medici, joka on suomennettu nimellä Lääkärin uskonto (1921, Karisto). Virke, josta sitaatti on irrotettu, kuuluu alkuteoksessa näin:

The severe Schooles shall never laugh mee out of the Philosophy of Hermes, that this visible world is but a picture of the invisible, wherein, as in a pourtract, things are not truely, but in equivocall shapes; and as they counterfeit some more reall substance
in that invisible Fabrick.

Tuntematon kääntäjä on suomentanut kohdan näin:

Ankarammat filosofi-koulukunnat eivät milloinkaan saata minua pilateollansa hylkäämään sitä Hermeen filosofista käsitystä, että tämä näkyväinen maailma on vain näkymättömän kuva, jossa, niin kuin konsanaan muotokuvassa, asiat eivät ole todellisessa, vaan kuvaannollisessa hahmossaan, ja niin kuin jäljitellään todellisempiakin olioita tuossa näkymättömässä tehtaassa.

Kääntäjätietoa teoksessa ei valitettavasti ole kerrottu, eikä tietoa löydy muistakaan lähteistä.

http://penelope.uchicago.edu/relmed/relmed1645.pdf
http://www.gutenberg.org/cache/epub/586/pg586-images.html
Browne, Thomas: Lääkärin uskonto (Karisto, 1921)