Löytyisikö sukunimestä "Ruha" jotakin tietoa, kiitos?

Kysytty

Löytyisikö sukunimestä "Ruha" jotakin tietoa, kiitos?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otavan Uusi Suomalainen Nimikirja (1988) kertoo Ruha-sukunimestä näin:
"Sukunimeä tapaa Ähtärin, Sodankylän ja Kärsämäen tienoilta. Hirvensalmen Vihkolaan kerrotaan tulleen Joutsan Ruhalahdelta Ruha-nimisen miehen, josta "on levinnyt koko Ruhasten suku" (Anders Ruhain 1822). Mikkelin maalaiskunnassa mainitaan Ruhan pellin selckä 1561, Ruhan Kangas maa 1664, Kärsämäellä Olavi Paavonpoika Ruhalainen 1642 ja Olof Ruha 1775; Pyhäjärvellä Henr. Ruha 1736, Iin Karjalan kylässä Matz Ruha 1678. Orimattilassa on Ruha vanhan kylän ja kartanon nimi (1571 Ruha, 1573 Rugha, 1577 Ruhka, 1598 Rucha). Ruhasia on lähinnä Savossa. Mikkelin maalaiskunnasta on nimeä tavattu 1690-luvulla, Pieksämäellä 1500-luvulla, Joutsassa Nuutti Ruhanen 1704. Nakkilan Ruhaden kylän nimi on 1552 kirjoitettu Ruhattu. Oulun läänin Pyhäjärvellä tunnetaan myös talonnimi Ruhkala (1567; Juho Ruhkala 1866), samoin Haapajärvellä (1687) ja Kalajoella (Madz Ruhka 1607). Nimet muistuttavat äänteellisesti sanoja ruha, ruhka "roju, rytö, röykkiö ym.", jotka olisivat voineet alkujaan kuvata asuinpaikan laatua. Sukuniminä ovat Ruhkala (65) ja Ruhkanen (18) jokseenkin harvinaisia. Pälkjärveltä on kirjattu jo 1645 Ofonka Ruhkanen."