Löytyisikö kuvauksia lastenkodissa tai orpokodissa työskentelystä ulkomailla tai Suomessa ennen 1980-lukua? Faktan ohella myös romaanit kiinnostavat, jos…

Kysytty

Löytyisikö kuvauksia lastenkodissa tai orpokodissa työskentelystä ulkomailla tai Suomessa ennen 1980-lukua? Faktan ohella myös romaanit kiinnostavat, jos niiden taustalla on todellisia kokemuksia. Kieli voi olla suomen lisäksi englanti, ruotsi tai saksa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äkkiseltään tuntuu, että lastenkodissa asuneiden lasten kertomuksia löytyisi enemmän kuin lastenkodeissa työskennelleiden. Monista lastenkodeista julkaistuista historiikeista voi löytyä sitten molempien näkökulmaa, sekä lasten että työntekijöiden. Varmaan kannattaakin lähteä liikkeelle laajalla haulla ja katsoa mitä ylipäätään aiheesta löytyy, julkaistujen teosten lähdekirjallisuudesta voi päästä taas eteenpäin. Hain ensin laajalla haulla 'lastenkodit' ja 'historia' pääkaupunkiseudun Helmet-verkkokirjastosta, josta löytyi seuraavanlaista aineistoa aiheesta:

Helmet -- lastenkodit historia

Sitten hain samalla haulla Finna-tietokannasta, josta löytyi laajemmin aineistoa aiheesta, lisänä artikkeleita ja kuvia, sekä myös tieteellisempiä julkaisuja:

lastenkodit historia | Hakutulokset | Finna.fi

Kannattaa myös olla yhteydessä Lastensuojelun Keskusliiton kirjaston tietopalveluun, josta voisi löytyä vielä spesifimpää aineistoa aiheesta, sillä kirjasto on erikoistunut lapsitietoon ja lastensuojelun asioihin:

https://www.lskl.fi/kirjasto-ja-tietopalvelu/