Löytyisikö kirjastosta teosta josta saisi käsityksen 50-luvun kielestä? Sanoista, sanonnoista.

Kysytty

Hei!
Löytyisikö kirjastosta teosta josta saisi käsityksen 50-luvun kielestä? Sanoista, sanonnoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuon ajan puhekielestä löytyy esim. slangisanakirjoista. Tällainen hyvä teos on Heikki Paunosen Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii (WSOY 2000). Lisäksi löytyy Juhani Mäkelän Stadin snadi slangi (WSOY 1997) ja Kivi Kallion Stadin slangi- ja puhekielen sanasto (Fenton 1996) sekä Helsingin yliopiston suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitoksen toimittama Helsinki kieliyhteisönä (2006). Eki Mattsson ja Juhani Mäkelä ovat kirjoittaneet slangipakinoita. 1950-luvun nuorista kertovia romaaneja ovat mm. Alpo Ruuth:Kämppä ja J. D. Salinger: Sieppari ruispellossa.
1950-luvun suomalaisia kirjailijoita ovat esim Lauri Viita, Veijo Meri, Eeva Joenpelto, Kalle Päätalo, Marja-Liisa Vartio ja Väinö Linna. Suomen murteista löytyy moniosainen Suomen murteiden sanakirja ( Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 2003)
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus http://www.kotus.fi/index.phtml?s=110 voisi neuvoa lisää asiassa.