Löytyisikö artikkeleita koululaiva Matti Kurjen matkasta Välimerelle ja Mustallemerelle kesällä 1963

Kysytty

Löytyisikö artikkeleita koululaiva Matti Kurjen matkasta Välimerelle ja Mustallemerelle kesällä 1963

Vastaus

Vastattu

Finna-tietokannan perusteella Matti Kurjen ensimmäisestä pitkästä koulutuspurjehduksesta 1963 ei näyttäisi julkaistun laajempaa kirjallista kuvausta. Aikalaislehdissä matkasta uutisoitiin valokuvin ja haastatteluin esimerkiksi Uudessa Suomessa, Suomen Sosialidemokraatissa ja Suomen Kuvalehdessä.  Digitoidut lehtiaineistot ovat käytettävissä vapaakappalekirjastoissa asiakaspäätteillä.

Matkasta on myös säilynyt puolustusvoimien lyhytelokuva Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmissa:

Puolustusvoimat. (1963). Matti Kurjen matka Välimerelle v. 1963.

Merisotakoulun kirjastossa löytyy pari aiheeseen liittyvää tutkielmaa sekä Matti Kurjen laivalehden vuosikerrat, joista voisi löytyä lisätietoja.

Muita lähteitä ja taustatietoa Matti Kurjen varhaisvaiheista: