Löytisköhän näillä tiedoilla tarina. Luin joskus 1960 luvun lopulla tarinan englantilaisesta (?) nuoresta naisesta joka joutui arabien/turķkilaisten (?)…

Kysytty

Löytisköhän näillä tiedoilla tarina. Luin joskus 1960 luvun lopulla tarinan englantilaisesta (?) nuoresta naisesta joka joutui arabien/turķkilaisten (?) vankigsi. Hänet vietiin sulttaanin tms haaremiin, jossa hän nousi useiden vaiheiden jälkeen ensimmäiseksi vaimoksi. Tarina oli ehkä kirja tai jonkun naistenlehden (me naiset?) jatkokertomus. Ei Anzeligan tarina, vaikka sitäkin silloin luettiin.

Vastaus

Vastattu

Kirja voisi olla E.M. Hullin Sheikki : kertomus aavikolta. Se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1919. Tarinassa itsenäinen nuori englantilaisnainen, lady Diana, ei halua avioliittoon, vaan lähtee mieluummin seikkailemaan autiomaahan. Täällä sheikki Ahmed Ben Hassan kuitenkin sieppaa hänet ja vie telttaansa, jossa pitää häntä vangittuna. Kirjassa on varsin latautunut seksuaalinen tunnelma, lähinnä sanallisina vihjauksina. Se kuitenkin aiheutti kirjan julkaisuaikana melkoisen skandaalin mm. Amerikassa. Kirjassa kaikki menee kuitenkin säädyllisesti ja eikä mitään tapahtu ennen kuin se on sopivaa...

J.V . Korjula suomensi Sheikin vuonna 1924. Sen jälkeen siitä on tullut parikin uutta painosta, viimeisin vuodelta 1977.

Kirja on pohjana myös Rudolph Valentinon tähdittämässä elokuvassa Sheikki (1921)