Löysin vihdoin pitkään etsimäni suvun taatelikakun ohjeen ja päätin tehdä sitä jouluksi. Heti ensimmäinen rivi tuotti kuitenkin kysymyksen: ainesluettelossa on…

Kysytty

Hei!
Löysin vihdoin pitkään etsimäni suvun taatelikakun ohjeen ja päätin tehdä sitä jouluksi. Heti ensimmäinen rivi tuotti kuitenkin kysymyksen: ainesluettelossa on "2 pakettia taateleita". Katsoin omaa taatelipakettiani, sen sisältö on 250 g ja tuntuisi että puoli kiloa taateleita kahvikakkuun muiden aineisten lisäksi on todella paljon! Mietinkin, että onkohan 70-luvulla taatelipaketin koko kenties ollut pienempi? En nopealla etsimisellä löytänyt tähän vastausta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taatelipaketin merkkiä ei nyt ole tiedossa, mutta lähetin kysymyksen Mauste-Sallinen Oy:hyn. Heillä ei kuitenkaan ollut tarkkaa tietoa 70-luvun taatelipaketista, sillä Sallinen on aloittanut pähkinöiden sekä kuivattujen hedelmien tuonnin vasta 80-luvun alussa. Silloin Sallisen maahantuoman taatelipaketin koko on ollut tuo 250g. Vastaaja oli kuitenkin netin reseptiikkaa selailessaan huomannut joissain ohjeissa olevan 200g taatelia. Esimerkiksi Marttojen taatelikakkuohjeessa lukee "1 pkt taateleja (noin 200 g)".

Lähteet:

Martat.fi. Reseptit.Taatelikakku. https://www.martat.fi/reseptit/taatelikakku/

Mauste-Sallinen.fi. https://mauste-sallinen.fi/