Löysin 500 markan leikatun setelin. Sen oikean puolen. Sarjanumerona näkyy G919341. Mahtaako olla muuta kuin tunnearvoa?

Kysytty

Löysin 500 markan leikatun setelin. Sen oikean puolen. Sarjanumerona näkyy G919341. Mahtaako olla muuta kuin tunnearvoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1.1.1946 määrättiin kaikki mallien 1922 ja 1939 500, 1000 ja 5000 markan setelit leikattavaksi keskeltä poikki. Oikea puolikas jäi pakkolainaksi valtiolle nimellisellä 2% korolla vuoteen 1949 asti ja vasen puolikas jäi arvoltaan puolittuneena maksuvälineenä haltijalleen. Setelien vasemmat puolikkaat olivat laillisia maksuvälineitä 16.2.1946 asti ja ne oli vaihdettava 28.2.1946 mennessä uusiin 1.1.1946 liikkeellelaskettuihin mallin 1945 seteleihin. Oikeat puoliskot oli luovutettava rahalaitoksiin 16.2. mennessä. Tästä saatu kuitti oli osoituksena luovuttajan pakkolainasaatavasta valtiolta.

Puolikkaalla tyypin 1922 500-markkaisesta on tunnearvon lisäksi keräilyarvoa, johon vaikuttavat sekä setelin tyyppi että kunto. Sarjanumeron perusteella kyse on 500 markan Litt. C -setelistä, jonka puolikkaan arvo Suomen kolikot ja setelit n. 1400-2011 -luettelon mukaan vaihtelee kuntoluokituksesta riippuen kymmenestä sataan euroon.