Mikä lastenkirjasarja?

Kysytty

Hei!
Löysimme sattumalta viime talvena uuden lastenkirjasarjan, josta luimme kaksi ensimmäistä osaa. Nyt aloimme pohtimaan, josko seuraava osa olisi jo ilmestynyt, mutta emme millään saa päähämme sarjan tai kirjailijan nimeä. Eli kysymys kuuluu, mikä kirjasarja ja kenen kirjoittama?
Ensimmäinen kirja alkaa päähenkilölapsen huonojen kotiolojen kuvauksella, perhe on muuttanut usein ja nytkin asutaan uudessa kodissa. Seikkailu alkaa, kun päähenkilön pienempi sisarus katoaa, ja hän lähtee etsimään tätä. Kukkulan päälle on ilmestynyt tyhjästä talo, ja sankarimme uskaltautuu sisään. Talossa on vaatekaappi ja paljastuu, että kaapin läpi pääsee toiseen maailmaan. Kaapin läpi kuljettuaan lapselle paljastuu, että hänet on valittu tarinankertojain koulutukseen. Koulutukseen liittyy haaste, jona päähenkilön kohdalla on pienemmän sisaruksen pelastaminen. Muutkin koulutukseen valitut lapset tulevat hankalista oloista. Päähenkilö saa ystävän ja lopuksi onnistuu pelastamaan sisaruksensa pahan kynsistä.
Toisessa kirjassa kerrotaan toisen lapsen haasteesta, johon päähenkilö tempautuu vahingossa mukaan. Tällä kertaa lapset ovat prinsessoja kieron kuninkaan hovissa. Päähenkilö hoksaa, että kaikki ei ole kohdallaan, mutta hän ei saa oman peilikuvansa lumoihin jäänyttä kaveriaan uskomaan tätä ennenkuin heidät yritetään kuninkaan toimesta uhrata
Kirjoissa on paljon intertekstuaalisuutta - tunnettuja, perinteisiä satuja on avoimesti käytetty juonen kehittelyssä, onhan tarinankertojain ammattikunta vanha ja perinteikäs.

Vastaus

Vastattu

Sarja on Hannele Lampelan Talventaian tarinoita, jossa on ilmestynyt toistaiseksi kaksi osaa: Lumikuningattaren lumous (2020) ja Lohikäärmeen kirous (2022). Ainakaan toistaiseksi kolmannesta osasta ei ole tietoa.