Löydättekö runon, joka alkaa: "Syttyös, kynttilä pienoinen, syttyös [...]" ja jatkuu "Yksipä pienoinen kynttilö on jäljellä, huolimattomaks' yksi käy, kohta ei…

Kysytty

Löydättekö runon, joka alkaa: "Syttyös, kynttilä pienoinen, syttyös [...]" ja jatkuu "Yksipä pienoinen kynttilö on jäljellä, huolimattomaks' yksi käy, kohta ei loistetta senkään näy."

Itse muistan alun, äitini muistaa jatkon, mutta välistä puuttuu paljon. Olisi hauskaa löytää koko runo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runokuvaelma Kymmenen pientä kynttilää ilmestyi Koitto-lehden joulunumerossa vuonna 1932 ilman tekijätietoja. Runo lienee alunperin tarkoitettu juhlaohjelmistoksi kouluihin, sillä kuvaelman oheen on liitetty esitysohjeet kymmenelle tytölle. Se on julkaistu (ohjeineen) Eero Salolan kokoamassa kirjassa Satunäyttämö : vanhoja ja uusia lastennäytelmiä (Valistus, 1936). Teos löytyy myös Rutakko-kirjastojen kokoelmasta.