Löydänkö jostain tietoa suomaisista paikannimistä ja niiden alkuperästä? Tällä hetkellä kiinnostaa esimerkiksi nimi Eura. Olen kiinnostunut sekä suomalaisista…

Kysytty

Hei!

Löydänkö jostain tietoa suomaisista paikannimistä ja niiden alkuperästä?

Tällä hetkellä kiinnostaa esimerkiksi nimi Eura. Olen kiinnostunut sekä suomalaisista merkityksistä, että mahdollisista foneettisista ja lainatuista merkityksistä.

Esim. Eu-etuliite kreikasta on kaukaa haettu. Nimen Aura-kanssa jo lähempänä, eli aamurusko.

Sanoille ja ihmisten nimille löytyy jonkin verran arvailtuja ja selvempiä merkityksiä. Entä paikannimille?

Kiitos

Vastaus

Vastattu

Suomalaisen paikannimikirjan mukaan, lyhyesti sanottuna, Eura-nimen voi johtaa sanasta etra, jonka taustalla on kantagermaaninen väylää, (vesi)suonta, vesireittiä merkitsevä sana. Artikkeli kokonaisuudessaan löytyy Suomalaisesta paikannimikirjasta (Karttakeskus, 2007) sivulta 51.

Suomalainen paikannimikirja on kaikkiaan hyvä tietolähde suomalaisista paikannimistä kiinnostuneelle. Laaja lähdeluettelo auttaa tarvittaessa eteenpäin.

Paikannimikirjoja on toki muitakin, sekä yleisiä että tiettyyn alueeseen keskittyneitä. Ne löytyvät verkkokirjastosta hakusanalla paikannimet.
https://vanamo.finna.fi/