Love recordsin 2007 julkaistulla Loveradio-kokoelmalevyllä on romanilaulu "Olin sairas kun luokseni saavuit" joka on laulettu a cappellana taustaäänineen…

Kysytty

Love recordsin 2007 julkaistulla Loveradio-kokoelmalevyllä on romanilaulu "Olin sairas kun luokseni saavuit" joka on laulettu a cappellana taustaäänineen päivineen. Esittäjäksi on merkitty Alinta Keväänranta. Tästä naisesta ei kuitenkaan löydy mitään tietoa lukuun ottamatta Hesarin Loveradiota käsittelevää artikkelia, jossa Keväänrannan esitystä kehutaan yhdessä sivulauseessa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, kuka Alinta Keväänranta on/oli. Vai onko kyseessä pseudonyymi? Laulun on levyttänyt myös ainakin Hilja Grönfors.

Vastaus

Vastattu

Lähdeaineistoa on helmet-kirjastoissa niukasti. Kai Åbergin ja Risto Blomsterin toimittama teos Suomen romanimusiikki (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2006) mainitsee ääniteluettelossaan romanimusiikin esittäjät Vilho Keväänranta, Aune Keväänranta ja Alinta Keväänranta.

Pikaisella selauksella tutkien kirjassa ei heistä kerrota kuitenkaan sen enempää. Finna-hakupalvelu antaa Keväänranta-nimellä runsaasti tuloksia eri äänitteillä. https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=kev%C3%A4%C3%A4nranta&type=…