Liian paksu perhoseksi -kirjassa mainitaan luvussa 17 Kansallisteatterissa menevä ihana ranskalainen näytelmä, jossa oli rakkautta ja kauniita vaatteita. Tauno…

Kysytty

Liian paksu perhoseksi -kirjassa mainitaan luvussa 17 Kansallisteatterissa menevä ihana ranskalainen näytelmä, jossa oli rakkautta ja kauniita vaatteita.
Tauno Palo ja Leif Wager.
Mikähän näytelmä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasammon mukaan Sisko Istanmäen kirjan Liian paksu perhoseksi tapahtuma-aika on 1960-luku. Kirjassa annettuun luonnehdintaan sopisi Kansallisteatterissa vuonna 1963 esitetty Molièren näytelmä Porvari aatelismiehenä. Tauno Palo oli siinä pääosassa Herra Jourdainina. Valitettavasti en löytänyt tietoa siitä, onko myös Leif Wager esiintynyt kyseisessä näytelmässä. Hän oli kiinnitettynä Svenska Teaterniin vuoteen 1975 asti, jolloin hän siirtyi Kansallisteatteriin.

Lähteet:

Tuula Saarikoski: Tauno Palo : Kolmen sukupolven sankari (Tammi 1981)

Ritva Heikkilä (toim.): Suomen kansallisteatteri (WSOY 1972)

Suomen kansallisbiografia

0 ääntä

Kommentit

Leif Wager ei vaikuta olleen mukana. Uusi Suomi kertoi 26.2.1963 ensi-illan lähestyessä: "Herra Jourdainina nähdään Tauno Palo ja rouva Jourdainina Ansa Ikonen. Muissa keskeisissä tehtävissä Eila Peitsalo (Nicole), Rose-Marie Precht (Lucile), Kyllikki Forssell (Dorimène), Jussi Jurkka (kreivi Dorante), Ekke Hämäläinen (Cléonte), Tarmo Manni (tanssinopettaja), Martti Katajisto (soitonopettaja), Leo Riuttu (filosofianopettaja), Sakari Jurkka (Coviello), Kosti Klemelä (miekkailunopettaja) ja Pentti Irjala (räätälimestari)."

Wagerilla oli samaan aikaan Svenska Teaternissa miespääosa, Danilo, operetissa Glada änkan (Iloinen leski). Sen ensi-illasta kerrotaan heti viereisellä palstalla.