Lentävä hyönteinen. Tammikuussa muutama oli sisällä ikkunoissa ja ikkunoiden välissä. Nyt kun ilmat lämmenneet on lisääntyneet terassin ikkunoiden ulkopuolelle…

Kysytty

Lentävä hyönteinen. Tammikuussa muutama oli sisällä ikkunoissa ja ikkunoiden välissä. Nyt kun ilmat lämmenneet on lisääntyneet terassin ikkunoiden ulkopuolelle. Myös edelleen seikkailee osa ikkunoiden välissä. Harvemmin enään sisätilan ikkunassa.

Vastaus

Vastattu

Hei, äkkiseltään määrittäisin tuon hyönteisen kuvassa näkyvän hahmon perusteella lattakoiden (Agonopterix) tai Depressairioiden tai muiden pikkuperhosten ryhmään kuuluvaksi. Tarkempi kuva helpottaisi määrittämistä. Aikuisena talvehtivia pikkuperhosia havaitaan usein esim. asumusten ikkunanväleissä. Todennäköisesti kyseessä ei ole mikään haitallinen laji. Mikäli kyseessä olisi esimerkiksi vaatekoi (Tineola bisselliella), sen toukkien aiheuttamia tuhoja todennäköisesti näkyisi tekstiileissä.

Kirja Putus, Tuula: Elinympäristömme pienet tuholaiset : viihtyvyys- vai terveyshaitta (2013) ja perhosharrastusoppaat saattavat auttaa määrittämisessä.

Helsingin kaupungilla on myös tuholaisopas internetissä https://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/tuholaisesite.pdf. Lähikirjastostasi voit kysyä sopivia perhosten lajinmääritysoppaita mikäli asia kiinnostaa enemmän.