Lea Lyytikäisestä löytyy hyvin vähän tietoja internetistä, en löytänyt edes syntymä- ja kuolinvuotta. Tiedän, että kirjoitti ainakin 1940-luvun aikakauslehtiin…

Kysytty

Lea Lyytikäisestä löytyy hyvin vähän tietoja internetistä, en löytänyt edes syntymä- ja kuolinvuotta. Tiedän, että kirjoitti ainakin 1940-luvun aikakauslehtiin jännitys- ja rakkauskertomuksia nimettömänä, mutta myös nimellä Lea Leksi. Lea Leksinä julkaisi kaksi romaania ja nimellä Anita Nora yhden romaanin. Apu-lehteen kirjoitti artikkeleita nimellä Lea Leksi. Nuorisofantasian Tuuliharja tulee (1954) hän omisti "Matille, Riitalle ja Merjalle". Olen tutkinut Apu-lehden historiaa, ja siksi kiinnostaisi erityisesti tieto mitä sukua lehden perustajille Yrjö ja Aune Lyytikäiselle, vai onko sukua laisinkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lea Lyytikäisen sukulaisuussuhteet taitavat jäädä arvoitukseksi. Juri Nummelin mainitsee kirjassaan Unohdetut kirjailijat 2 (BTJ Kustannus 2007) seuraavaa: Lea Leksistä ei löydy juurikaan tietoa. Hänen oikea nimensä oli Lea Lyytikäinen, mutta se lienee ainoa tiedonmurunen.