Lauluntekijä Martti Innasen tunnetuimpia levytyksiä on jenkka Urjalan taikayö. Pitäjän nimi on innoittanut Innasen kynäilyä muutenkin. Muistelen lukeneeni…

Kysytty

Lauluntekijä Martti Innasen tunnetuimpia levytyksiä on jenkka Urjalan taikayö. Pitäjän nimi on innoittanut Innasen kynäilyä muutenkin. Muistelen lukeneeni jostain aikakauslehdestä 1960-luvun lopulla kirjoitelman "Hän tuli junalla Urjalasta", joka taisi olla parodinen rakkausnovelli, mahdollisesti lyhyt jatkokertomus. Lehti saattoi olla Apu tai Uusi Apu. Mahtaisiko tarina löytyä näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Liisa Mäen" kirjoittama "vanhan hyvän ajan rakkauskertomus" Hän tuli junalla Urjalasta ilmestyi Apu-lehden numerossa 29/1966. Sisällysluettelo lisää nimeen roomalaisen ykkösen ikään kuin kyseessä olisi jatkokertomus, ja teksti päättyykin sanoihin "jatkuu tilaisuuden tullen".

Nimi "Hän tuli junalla Urjalasta" vilahtaa Suomen musiikintekijöiden verkkosivuston Seppo Rannikkoa käsittelevässä osuudessa, jossa hän muistelee kvartettinsa "surrelistisia herjoja" Yleisradion silloisen vahtimestarin Martti Innasen kanssa: "Sekoiltiin pokkana, humoristisesti. Night In Tunisia vääntyi 'Tunisian Tukkipojaksi'. Uusia keikkabiisien nimiä ja muita aihioita syntyi lukemattomia määriä, kuten muun muassa 'Hän Tuli Junalla Urjalasta' tai 'Käymme Yhdessä Ain Sanoi Hiiva Sokerille' ym, ym."

Seppo Rannikko - Musiikintekijät (musiikintekijat.fi)