Laulettilnko kouluissa suvivirsi kevätJujlassa 1800' luvun loppupuolella?

Kysytty

Laulettiinko kouluissa suvivirsi kevätjuhlassa 1800' luvun loppupuolella?

Vastaus

Vastattu

Suvivirttä on laulettu koulujen kevätjuhlissa 1800-luvun lopulta alkaen, mutta yleisemmin kuitenkin 1900-luvun alusta. 1800-luvun lopulla kansakoulu yhdessä rippikoulun kanssa teki suvivirrestä koko kansan tunteman kesälaulun, ja virsi alettiin mieltää keväisenä ja toiveikkaana lauluna, joka sopi moniin tilanteisiin. Kansakoulu oli kristillinen instituutio siitä huolimatta, että se oli kunnan vastuulla, ja siksi oli myös luontevaa, että se pyrki opettamaan virsiä koululaisille.

Lisää tietoa Suvivirren historiasta:

Helsingin seurakunnat: Suvivirren kolme vuosisataa

Yle: Suvivirren taustalla piilee nälkää, kannibalismia ja erotiikkaa