Latasin E-kirjastot apin puhelimeen. Kaikki hyvin. Ihmettelen kuitenkin e-kirjojen lukumäärän pienuutta. Arvioni mukaan vähän yli 300?? ja käytännössä…

Kysytty

Hei. Latasin E-kirjastot apin puhelimeen. Kaikki hyvin. Ihmettelen kuitenkin e-kirjojen lukumäärän pienuutta. Arvioni mukaan vähän yli 300?? ja käytännössä vain muutama vapaana lainattavaksi. Missä kirjastojen kirjat on jotka on mm Ellibsissä?? Ellibs toimii toistaiseksi mutta kuinka kauan??
Pettynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuntien yhteinen E-kirjasto avautui keväällä 2024.  Kokoelmaan hankitaan uutta aineisto jatkuvasti, jotta käytettävissä oleva määräraja jakautuu koko vuoden ajalle. Muuten tämän vuoden aikana julkaistavia uutuuskirjoja ei voitaisi hankkia E-kirjastoon ollenkaan. Sähköisten kirjojen lisenssit ovat yleensä voimassa vuoden kerrallaan. Jos kaikki aineisto olisi hankittu keralla, myös kaikki lisenssit vanhenisivat samaan aikaan. Aineiston hankintaa rajoittavat sekä budjetti että aineiston tarjonta. Tavoitteena on, että ensimmäisen vuoden aikana kokoelmassa on noin 10 000 nimekettä.  E-kirjaston kokoelmapolitiikassa kerrotaan tarkemmin aineiston hankkimisesta E-kirjastoon.

E-kirjastoon liittyneet kunnat eivät enää hanki uusia kirjoja Ellibs-kokoelmiinsa, eli niiden kokoelmat pienevät sitä mukaa kuin lisenssit loppuvat. Kirjastot ovat voineet tehdä erilaisia päätöksiä siitä, kuinka kauan Ellibs on käytössä. Kannattaa kysyä oman kirjastosi tilanne suoraan kirjastosta.