Lasten loru eli runo. Google saati tekoäly ei osannut auttaa. Kukas tämän runon on sepittänyt ja miten se oikeasti menee? Ulkomuistista se alkaa näin: "Oli…

Kysytty

Lasten loru eli runo. Google saati tekoäly ei osannut auttaa. Kukas tämän runon on sepittänyt ja miten se oikeasti menee? Ulkomuistista se alkaa näin:
"Oli eräs äiti kerran kovasti huolissaan, kun ei saanut lasta syömään aamupuuroaan. Hän pyysi, itki, rukoili ja houkutteli mutta ei, lapsi vain päätänsä puisteli."

Vastaus

Vastattu

Seitsemästä 50-luvulla julkaistusta Valistuksen satukokoelmasta kootussa kirjassa Lauantaisadut (Valistus, 1979) on Saara Heinon kirjoittama tarina Leivos-Liisa. Liisa oli varsin kiltti, mutta ei halunnut syödä tavallista ruokaa, vaan olisi halunnut syödä ainoastaan makeisia. Voisikohan tämä olla etsitty tarina ja kirja?

Leivos-Liisa julkaistiin alun perin Saara Heinon satukirjassa Pikkusiskojen satuja (Valistus, 1953).

Toinen varmaan kuulumpi ruoasta kieltäytyvä lapsi löytyy Jörö-Jukasta. Pikku Lassi, joka ei soppaa syönyt löytyy s.29 digitoidusta Lasten Joulutauluja eli opettavaisia juttuja -teoksesta Kansalliskirjaston palvelusta, https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1985141?page=1