Lasta jännittää kouluunmeno syksyllä. Mitä lastenkirjoja voisimme yhdessä lukea aiheesta?

Kysytty

Lasta jännittää kouluunmeno syksyllä. Mitä lastenkirjoja voisimme yhdessä lukea aiheesta?

Vastaus

Vastattu

Hei,

koulun aloittaminen on jännittävää aikaa kaikille lapsille. Onneksi Suomen kirjastoissa on paljon loistavia kirjoja tukemaan koululaisen alkavaa taivalta yhdessä luettavaksi ja mietittäväksi. Tässä muutama lämmin suositukseni aiheeseen liittyvistä viihdyttävistä ja hyödyllisistä kirjoista:

- Gliori, Debi: Pikkupöllön suuri päivä. Hellyttävä kuvakirja rohkaisee silloin, kun arveluttaa aloittaa jotakin uutta - esimerkiksi koulunkäynnin Koulussa oppiikin paljon uutta, hyödyllistä ja jännittävää. Samalla voi löytää uusia ystäviä. Uuden kokeilemisessa voi siis olla paljon hienoja uusia yllätyksiä.

- Kallioniemi, Tuula: Karoliina ja lentävä reppu. Kirja esittelee vilkkaan Karoliinan, jolla on hieman tekemistä keskittymisen opettelemisessa koulun alkaessa. Kommelluksitta ei aina säästytä, mutta hauskuutta on sitäkin enemmän luvassa. Sopiva kirja lieventämään koulunkäynnin aloittamisen mukanaan tuomaa jännitystä. Kutkuttaa taatusti nauruhermoja!

- Lahtinen, Tapani: Ensimmäinen koulupäivä. Kirja on hyvin uusi ja kertoo Liisan sekä hänen ystäväjoukkonsa ensimmäisestä koulupäivästä. Luvassa on opettavainen sekä jännittävä seikkailu. Tämän lisäksi kirjan upea kuvitus tukee tarinankulkua ja on varmasti oivallinen lukuelämys yhdessä lapsen kanssa.

- McAllister, Angela: Taskullinen suukkoja. Kuvakirjassa käydään läpi koulunkäynnin aloittamisen jännittäviä hetkiä ja kertoo muun muassa tarinan siitä, kuinka lasta voi rohkaista jos häntä esimerkiksi jännittää, muistaako hän kaiken ohjeistuksen, mitä koulupäivän aikana kerrotaan.

- Venho, Johanna: Otto loikkaa ojan yli. Kuvakirja kertoo Otosta, joka on aloittamassa koulutaivalta. Löytyykö koulusta kavereita? Pysyykö kirjavasiipinen uniperhonen repun taskussa? Tarina käsittelee varhaislapsuuden rajan ylittämistä, muutosta, uuden alkamista. Kirja tukee lasta tässä uudessa elämänvaiheessa ja auttaa esimerkiksi vanhempia työstämään koulun aloittamiseen liittyviä huolenaiheita, pelkoja ja jännitystä yhdessä lapsen kanssa. Kerronnassa ja kuvituksessa on huomioitu lapsen näkökulma, jossa todellisuus ja mielikuvitus saattavat kietoutua yhteen.

Näitä kirjoja kannattaa kysyä omasta kirjastosta. Mikäli kirjoja ei jostain syystä löydy, voi niitä kysellä saatavaksi esimerkiksi kaukolainavaihtoehtona tai pyytää tilattavaksi omaan kirjastoon.