Kirjan varaaminen kirjastosta 1970-1980 lukujen taitteessa

Kysytty

Hei, lapsuudesta -70 luvun lopulta ja -80 luvun alusta muistan, että kirjalainausten eräpäivät leimattiin korttiin, joka laitettiin kirjan takakannen taskuun. Onnistuiko silloin kirjojen varaaminen ja miten se toimi?

Vastaus

Vastattu

Kyllä onnistui kirjojen varaaminen myös tuolloin. Esimerkiksi Kurikassa asiakas saattoi tehdä varauspyynnön pahviselle kortille, johon täytettiin yhteystiedot varauksen noutamista varten. Tämän jälkeen varaus kirjoitettiin eräänlaisille tikuille, jotka sai pujotettua metallipalojen väliin aakkosjärjestykseen lehtiön sisälle. Jokaiselle aihealueelle oli myös omat värinsä, jolla varaukset merkittiin (esimerkiksi aikuisten kaunokirjallisuudelle omansa, lastenkirjallisuudelle omansa jne.). Kun kirjoja sitten palautui edelliseltä asiakkaalta, käytiin varaukset läpi jokaisen palautuksen kohdalla. Kun kirja, josta oli tehty varaus, saapui takaisin kirjastoon, otettiin varaus lehtiöstä pois ja varauksesta ilmoitettiin sitten asiakkaalle kirjeitse.

1 ääntä

Kommentit

"varauksesta ilmoitettiin asiakkaalle kirjeitse" Aivan niin, mutta vakioasiakkaalle kerrottiin toisinaan varatun kirjan saapumisesta jo ennen kuin kirje oli ehditty lähettää, kun hänen nähtiin saapuvan kirjastoon.