Lapsuudessani Suomessa oli Waszin (olikohan oikein kirjoitettu?) kenkätehdas. Olen yrittänyt löytää siitä tietoja. Mitä sille tapahtui? Minulla oli sen…

Kysytty

Lapsuudessani Suomessa oli Waszin (olikohan oikein kirjoitettu?) kenkätehdas. Olen yrittänyt löytää siitä tietoja. Mitä sille tapahtui? Minulla oli sen valmistamat hienot kengät ainakin vuonna 1960.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä ehkä tamperelainen Kenkätehdas A. Waselius, jonka tuotemerkkejä olivat mm. Wase, Wase Pop, Waselicos ja Wasette? Pula-aikana 1945 perustettu tehdas valmisti alkuvuosinaan puupohjaisia kangaskenkiä sekä tallukkaita. Myöhemmin tuotantoon tulivat naisten muotikengät. Tehdas lopetettiin 1970.

Waseliuksen Wase-logon 'e' voi hyvinkin olla miellettävissä z-kirjaimeksi. (Ks. Waseliuksen mainos verkkosivulla Mummokengät ja kiilapohjat / Granny shoes and wedges (evildressmaker.com))

Lähde:
Suomalainen kenkä : pinkojia ja piikkareita