Lapsuudessani 1970-luvulla luin kaksi saman tekijän kirjaa. Kirjoissa muutama lapsi oli vierailulla ja löysi muistaakseni suon luota hylätyn talon ja vanhan…

Kysytty

Lapsuudessani 1970-luvulla luin kaksi saman tekijän kirjaa. Kirjoissa muutama lapsi oli vierailulla ja löysi muistaakseni suon luota hylätyn talon ja vanhan auton. Toisen kirjan kansi oli vihreä- ja toinen sinisävyinen. Ilmeisesti tekijä oli aakkosten alkupuolelta. Tuon aikaiset kirjastovirkailijat lienevät jo eläkkeellä, mutta voisikohan joku silti tietää, mitä kirjoja tarkoitan?

Vastaus

Vastattu

Kirjat ovat Elizabeth Enrightin Uponnut järvi (Tammi 1964) ja sen jatko-osa Vanha talo herää (Tammi 1965).

Ensimmäisen, sinikantisen kirjan kannessa Portia ja Julian ovat vanhanaikaisen auton kyydissä. Jatko-osan kansi on vihreäsävyinen ja siinä kirjassa lapset ovat muuttaneet huvilaan Uponneen järven rannalla.