Lapsuudessa kuulin sukulaisiltani hurjan (ilmeisesti) sota-ajan lorun. Mistä voisin löytää sen alkuperäisessä muodossaan? Osa lorusta menee suunnilleen näin: …

Kysytty

Lapsuudessa kuulin sukulaisiltani hurjan (ilmeisesti) sota-ajan lorun. Mistä voisin löytää sen alkuperäisessä muodossaan?

Osa lorusta menee suunnilleen näin:
"Yksi lapsi isälle.
Yksi lapsi äidille.
Kolmas lapsi valtiolle.
Neljäs mierontielle."

Ja saattoi olla että viides oli Taivaanisälle. En ole varma, olivatko säkeet muotoa "yksi lapsi...; yksi lapsi...; yksi lapsi...; yksi lapsi...; yksi lapsi" vai "yksi lapsi...; toinen lapsi...; kolmas lapsi...; neljäs lapsi...; viides lapsi" vai vaihteliko muoto säkeittäin.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti kukaan vastaajista ei tunnistanut lorua, eikä sitä löytynyt hakemallakaan. Ehkä joku palstan lukijoista tunnistaisi sen?